روزه از دید ائمه اطهار

روزه از دید ائمه اطهار

 

 

رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم):
صوموا تصحوا؛
روزه بگيريد تا تندرست باشيد.

نهج الفصاحه ح 1854.

 
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم):

من اشبع صائما سقاه الله من حوضى شربة لايظماء بعدها؛
هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس از آن هرگز تشنه نشود.

دعائم الاسلام 1/269.

 

رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم):

اللهم لك صمنا وعلى رزقك افطرنا فتقبله منا ذهب الظماء وابتلت العروق وبقى الاجر؛
بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى رفت و رگها شاداب شد و پاداش ماند.

كافى 4/95/1.

 

رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم):

من منعه الصوم من طعام يشتهيه كان حقا على الله ان يطعمه من طعام الجنة و يسقيه من شرابها؛
هر كس روزه ، او را از خوردن غذايى كه اشتهاى او را دارد، باز دارد، بر خداست كه او را از غذاى بهشت سيرش كند و از نوشيدنى بهشت به او بنوشاند.

بحارالانوار 40/331/13.

 

امام على (عليه السلام):

ليس الصوم الامساك عن الماءكل والمشرب ، الصوم الامساك عن كل مايكرهه الله سبحانه ؛
روزه امساك از خوردن و آشاميدن نيست بلكه روزه ، خوددارى از تمامى چيزهايى است كه خداوند سبحان آنها را بد مى داند.

شرح نهج البلاغه 20/299/417.

 

امام على (عليه السلام):
نوم الصائم عبادة وصمته تسبيح ودعاؤ ه مستجاب وعمله مضاعف . ان للصائم عند افطار عند افطاره دعوة لاترد؛
خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است . دعاى روزه دار به هنگام افطار از درگاه خدا رد نمى شود.

الدعوات للراوندى ص 27.

 

امام صادق (عليه السلام):
اما العلة فى الصيام ليستوى به الغنى والفقير وذلك لان الغنى لم يكن ليجد مس الجوع فيرحم الفقير لان الغنى كلما اراد شيئا قدر عليه ...؛
علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را احساس نكرده تا به فقير رحم كند چرا كه ثروتمند هر گاه چيزى بخواهد مى تواند فراهم كند...

بحارالانوار 96/371/53.

 

امام صادق (عليه السلام):

الصوم جنة من آفات الدنيا وحجاب من عذاب الاخرة ؛
روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت .

مستدرك الوسائل 7/369/841.

 

امام صادق (عليه السلام):

الصوم فوه لايتكلم الا بالخير؛
روزه دارى (در حكم ) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.

بحارالانوار 96/325/15.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 6 مرداد 1391برچسب:, | 23:57 | نویسنده : رحمت |